Кашпрук Ольга Євгеніївна
спеціаліст вищої категорії, звання «психолог-методист»
Стаж роботи – 25 років
Всі батьки, знають, що в будь-якому дитячому садку є практичний психолог, який проводить певну роботу з дітьми. Однак не кожен знає, що саме входить в обов’язки психолога, і яку ж роботу він повинен проводити з дітьми.
Одні батьки помилково вважають, що якщо з дитиною почав займатися психолог, то це означає, що у малюка були виявлені якісь дефекти в розвитку. На практиці ж все виглядає зовсім інакше, та й подібні помилки останнім часом стають все менш популярними.
Шановні батьки!
Ми з вами виховуємо дітей в дуже непростий час. Нашим дітям доводиться чути такі страшні слова та більше того бачити на власні очі… Ми думаємо про те, як убезпечити свої родини від загрози, ми часто готуємося до того, про що навіть боїмося подумати: як діяти в різних надзвичайних ситуаціях, як поводитися з вибухонебезпечними предметами, як вберегти дітей від небезпеки.
Візьміть до уваги такі прості рекомендації:
– не забувайте, що найкращим способом навчання дітей є власний позитивний приклад;
– встановіть із дитиною довірливі стосунки, щоб вона розповідала вам про свої наміри та дослухалася до ваших рекомендацій та застережень;
– поясніть малечі, що таке легкозаймисті, колючі, ріжучі, вибухонебезпечні предмети, яку небезпеку вони несуть;
– розкажіть дитині про можливі «вуличні» загрози та небезпеки, застерігайте її від самостійного відвідування потенційно небезпечних місць (водойм, кар’єрів, тощо);
– розповідайте про небезпеку, яку становлять вибухонебезпечні та підозрілі предмети;
– окресліть дитині коло людей, до яких вона може в разі потреби звернутися за допомогою, а також номери телефонів екстрених служб «101», «102» і «103»;
– не залишайте малолітніх дітей самих вдома.
Пам’ятайте, саме від вас залежить безпека та добробут вашої дитини!
Пам’ятка для батьків майбутнього першокласника
У 6 – 7 років формуються мозкові механізми, що дозволяють дитині бути успішною у навчанні. Медики вважають, що у цей час дитині дуже важко. І тисячу разів були праві наші прабабусі, які відправляли своїх нащадків у гімназії тільки у 9 років, коли нервова система вже сформувалася.
Однак серйозних зривів і хвороб можна уникнути і сьогодні, якщо дотримуватися найпростіших правил.
Правило 1
Ніколи не відправляйте дитину одночасно в перший клас і якусь секцію або гурток. Сам початок шкільного життя вважається важким стресом для семирічних дітей. Якщо маля не зможе гуляти, відпочивати, робити уроки без поспіху, у неї можуть виникнути проблеми зі здоров’ям, невроз. Тому, якщо заняття музикою та спортом здаються необхідною частиною виховання, почніть водити дитину у ці гуртки за рік до початку навчання або із другого класу.
Правило 2
Пам’ятайте, що дитина може концентрувати увагу не більш як на 10 – 15 хв. Тому, коли ви з нею будете робити уроки, кожні 10 – 15 хвилин необхідно перериватися й обов’язково давати маляті фізичну розрядку. Можете просто попросити пострибати на місці 10 разів, побігати або потанцювати під музику кілька хвилин. Почати виконання домашніх завдань краще з письма. Можна чергувати письмові завдання з усними. Загальна тривалість занять не має перевищувати однієї години.
Правило 3
Комп’ютер, телевізор і будь-які заняття, що вимагають значного зорового навантаження, мають тривати не більше години на день – так вважають лікарі-офтальмологи й невропатологи в усіх країнах світу.
Готовність до шкільного навчання
Вашій дитині вже 5 років… І ви, як турботливі батьки розумієте, що школа вже не за горами і починаєте замислюватися:
– Як розвивається ваша дитина?
– Чи буде вона готова до школи вчасно?
– Як її підготувати?
– Чи зможе вона знайти спільну мову з вчителями й однолітками?
Готовність дитини до школи включає фізіологічну, інтелектуальну, емоційну та особистісну готовність.
Давайте поміркуємо, що кожна з цих готовностей означає.
Насамперед, слід звернути увагу на фізіологічну готовність, орієнтуючись на нормативи, що наведені в таблиці.
Показники фізичного розвитку дітей 6 – 7 річного віку,
що свідчать про шкільну зрілість
Вік, роки | Кількість постійних зубів | Зріст, см | Вага, кг | ||
хлопчики | дівчатка | хлопчики | дівчатка | ||
6 | 1 – 6 | 111 – 121 | 111 -120 | 19,7 – 24,1 | 19,0 – 23,6 |
7 | 5 – 10 | 118 – 129 | 118 – 129 | 21,6 -27,9 | 21,5 – 27,5 |
Досягнення цих нормативів свідчить про фізіологічні можливості дитини пристосовуватись до вимог школи.
Адже, як відомо народна мудрість свідчить: « У здоровому тілі – здоровий дух». І це дійсно так. Навчання у школі потребує від малюка напруги всіх фізичних сил: рано вставати, сидіти п’ять – шість годин за партою. Додайте до цього скорочення часу на прогулянки, двогодинні домашні завдання, відсутність звичного у дитячому садочку денного сну, відвідування гуртків –і Ви, зрозумієте, що здоров’я першокласника повинно бути не просто добрим, а відмінним.
Крім фізіологічної готовності велику роль відіграє психологічна (інтелектуальна, емоційна, особистісна)
Сьогодні основну увагу батьки приділяють саме інтелектуальній готовності. Шкільна освіта вимагає, насампреред, придбання, розвитку і вдосконалювання саме навичок, читання, писання, рахування. В той же час, вам, як батькам, важливо розуміти, що інтелектуальна готовність передбачає не лише вміння читати, писати, малювати, скільки розвиток певних навичок.
Потрібно розвивати сприймання, увагу, здатність до творчості, уяву, здатність аналізувати, узагальнювати, порівнювати. Збагачуйте її повсякденне життя. Ходіть до лісу, спостерігайте за явищами природи, більше розмовляйте, сперечайтеся, обговорюйте. Особистісна готовність складається з навичок і здатностей контактувати з однокласниками та вчителями. Уміння спілкуватися з однолітками, діяти разом з іншими, поступатися, підкорятися з необхідності – це ті якості, які потрібні для швидкої, безболісної адаптації до нового середовища.
Емоційно-вольова готовність. Це здатність на довгий час зосереджуватися, бажання йти в школу і вчитися, вміння усвідомити вимоги до себе і нові правила поведінки і їх дотримуватися, вміння знаходити. Бо як відомо, в школі від дитини вимагають робити не тільки те, що вона хоче, але й те, що вимагає вчитель, шкільний режим і програма.
Увага! Якщо ви вважаєте, що в п’ять років ваша дитина випереджує своїх однолітків в інтелектуальній сфері, і їй немає чого робити в підготовчій гріпі дитячого садка, що вона там буде лише гаяти час, що її місце в першому, а то і в другому класі, будьте уважні. Ви ризикуєте потрапити в пастку. Пам’ятайте, якщо інтелектуально дитина і може випереджати свій вік, то емоційно, фізіологічно, психологічно не може. Тому замисліться про те, як ви можете підтримувати її інтелектуальний розвиток і в той же час, давати можливість розвиватися психологічно, емоційно та фізіологічно.
Важливо, щоб їй було з одного боку цікаво, а з іншого, щоб у неї була можливість залишатися дитиною.